Gazeta Prawna Nr 109 (1979) środa-czwartek, 6-7 czerwca 2007 r.
EKSPERT RADZI
Jaka jest odpowiedzialność członków komisji przetargowej
Kto określa zakres obowiązków członków komisji przetargowej? Za co odpowiada przewodniczący komisji, a za co sekretarz? Co jest podstawą odpowiedzialności członków komisji przetargowej?
Komisja przetargowa jest organem zamawiającego o charakterze zespołowym i co do zasady członkowie komisji ponoszą wspólnie odpowiedzialność za pracę komisji przetargowej. Obowiązek kolegialnego działania jest związany z zasadniczym celem działania tej instytucji, jakim jest realizacja procedur o udzielenie zamówienia publicznego w sposób gwarantujący zachowanie zasady równego traktowania wykonawców, bezstronności i obiektywizmu. W celu zapewnienia sprawności działania komisji ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, w art. 21 ust. 3 przewiduje również możliwość powierzenia członkom komisji indywidualnych zadań. Z reguły kierownik zamawiającego precyzuje zakres obowiązków członków komisji przetargowej w regulaminie komisji przetargowej, który w szczególności określa zakres zadań przewodniczącego i sekretarza takiej komisji. Dalsza indywidualizacja zadań członków komisji może wynikać z różnego wykształcenia i doświadczenia zawodowego członków komisji, i tak np.: osoba posiadająca wykształcenie techniczne z zakresu informatyki może być odpowiedzialna za określenie niezbędnych wymagań technicznych, jakie mają spełnić zamawiane komputery. W sytuacji gdy członkowi komisji przetargowej zostaną powierzone określone zadania, osoba ta ponosi osobistą odpowiedzialność za swoje działanie lub za zaniechanie w sytuacji, gdy była zobowiązana do działania. Tak więc przewodniczący odpowiada osobiście w szczególności za sprawne i efektywne działanie komisji przetargowej, sekretarz komisji odpowiada za prawidłowe prowadzenie dokumentacji postępowania, a osoba o wykształceniu technicznym z powyższego przykładu odpowiada za prawidłowość określanych wymagań technicznych.
Za niewykonanie lub też nierzetelne wykonanie swoich obowiązków członek komisji ponosi odpowiedzialność przede wszystkim w oparciu o treść umowy, która wiąże go z zamawiającym. W sytuacji gdy członek komisji jest pracownikiem zamawiającego, odpowiada on za realizację powierzonych czynności na podstawie prawa pracy (w szczególności w oparciu o przepisy kodeksu pracy mówiące o odpowiedzialności pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy). Członek komisji niebędący pracownikiem zamawiającego odpowiada na podstawie kodeksu cywilnego za nienależyte wykonanie zobowiązania. Ponadto na podstawie kodeksu karnego ten, kto w związku z pełnieniem funkcji członka komisji przetargowej przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą, albo też jej obietnicę, ponosi odpowiedzialność za łapownictwo bierne. Odpowiedzialność karną ponosi także ten członek komisji przetargowej, który, mając wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu, usiłowaniu lub dokonaniu czynu zabronionego, nie zawiadamia niezwłocznie organu powołanego do ścigania przestępstw. Członek komisji przetargowej ponosi także odpowiedzialność karną, jeżeli wbrew przyjętemu na siebie zobowiązaniu ujawnia lub wykorzystuje informację, z którą zapoznał się w związku z pełnioną funkcją. Należy podkreślić, że członkowie komisji przetargowej nie ponoszą odpowiedzialności za niezrealizowanie głównego celu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jakim jest wybór wykonawcy, jeżeli wykonywali swoje obowiązki z należytą starannością i przestrzegali obowiązujących przepisów prawa.
MACIEJ MACIEJEWSKI
ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. nr 88, poz. 553 ze zm.).